tiistai 1. lokakuuta 2013

Aikavarkaan päivä (ennen päiväunta)



07.30

Sängyssä on niin monta tuttia että yksi menee suuhun, yksi käteen ja yksi käteen (toim. huom. tämän takia). Istun hetken. Miksei Äiti jo tule? Aina se viivyttelee. Huhuilen vähän. Nousen seisomaan ja hypin. No siinähän se on.

Äiti tahtoo aina istua sylitysten sohvalla kun on nostanut minut sängystä. Minä tahdon yleensä heti leikkimään. Leluja! Heitän tutteja sohvan taakse. Alan hortoilla ympäriinsä. Äiti sanoo että sukat ovat liukkaat ja ottaa ne pois.

Tuonne minä heitän paljon leluja ja tavaroita ja yritän mennä pää edellä. Jalka tuohon noin, toinen jalka toiselle puolelle ja hiiop.

Äiti koittaa ottaa unipuvun pois ja lopulta se onnistuu kun kontataan molemmat. Karkaan vaippasillani hortoilemaan. Leikin palikoilla. Äiti vaihtaa vaipan ja antaa vesihörpyn. Äiti kaataa vettä laitteeseen ja sanoo Äiti tarvitsee kahvia. Äiti laittaa minulle paidan ja housut niin että minä konttaan ympäriinsä ja Äiti saa aina yhden hihan ja lahkeen laitettua. Pukeminen on sillä lailla kyllä helpompaa, kun ei tarvi istua paikallaan.

Seuraan Äitiä kylppäriin. Äiti harjaa tukkaa ja pesee kasvoja. Ärsyttää, miksei se voi keskittyä minuun. Rämpytän roskiksen kantta. Vetelen laatikoita auki ja yritän kiskoa pesukoneen letkua. Äiti ei anna. Äiti nostaa minut koko ajan pois kivoista. Menen suihkunurkkaan ja juttelen siellä. Läpsytän laattoja käsillä. Alan heilutella pyykkitelinettä. Äiti sanoo nonni, anna kuule olla, se voi kaatua sun päälle.


08.10

Äiti tekee minun puuroa ja omia aamupala-asioitaan. Ärsyynnyn ja Äiti ottaa syliin. Miksei voi olla vain minun puuroa? Pääsen syöttötuoliin. Yritän kiivetä pöydälle. Kurotan talouspaperia. Kurotan puurolautasta. Alan huutaa kun Äiti tiputtaa tippoja ensimmäiseen puurolusikalliseen. Hakkaan pöytää ja päristelen. Sitten syön. Ja juon. 

Yleensä Isi on aamupalalla tietokoneen takana ja kurkin Isiä ja teen ilmeitä. Nyt Isi on työmatkalla. Sieltä on pitkä matka. Iltaisin kun ulkona rapisee, minä katson ovelle päin mutta sitten se ei olekaan Isi. Äiti sanoo että muutaman päivän päästä Isi rapistelee oven takana.

Olen valmis! Äiti sanoo että Äiti syö vielä oman aamupalan mutta minä kohellan ympäriinsä. Äiti seuraa perässä ja syö samalla. Välillä Äiti nostaa pois kaikkein kivoimmista. Aina kun Äiti istuu pöydän ääreen, kiskon sen jalkaa ja itken. Sitten menen ruukkukasviin.


09.10

Ollaan leikitty ja sitten Äiti sanoi että haisen kakalta. Sitten piti taas vaihtaa vaippa ja Äiti antoi kiskoa puhdistusliinoja paketista. Sitten ne pakattiin takaisin. Minä ojentelin ja Äiti pakkasi. Heitän leluja sohvan taakse. Menen itsekin melkein mutta Äiti kiskoo nilkoista takaisin. Huudan vähän. Olisin halunnut mennä. Työnnän lorukortteja sohvan alle. Menen ruukkukasviin. 

Saan kylppärissä hammasharjalla herkkua suuhun. Lajittelen pyykit korista lattialle kun Äiti harjaa omia hampaita.

Tahdon musiikkia. Alan tanssia. Äiti nauraa ja sanoo että okei. Äiti ottaa musiikkilaitteen jonka kanssa joskus puhuukin ja joskus katselee muuten vain. Kestää kauan. Ärsyynnyn. No nyt alkoi musiikki. Tanssin vähän. Kiskon Äitiä jalasta että saisin tanssia sylissä.


09.30

Äiti sanoo mennään. Minä kiipeän sohvalle ja näytän Äidille vaatteita. On monta paitaa ja housua. On monta sukkaa. Äiti sanoo että nyt ei laiteta niitä. Heitän vaatteita sohvan taakse. Äiti pukee minua. En tykkää. Äiti antaa hiusharjan käteen. Harjaan vähän.

Äiti pukee. Minä valitsen kenkiä. Tänään laitan Isin kengät. Meneminen on kivaa ja tyhmää. Pitää laittaa asioita enkä tykkää. Äiti sanoo välillä että anna kulta kun Äiti laittaa nämä. Välillä Äiti sanoo nonni, oles nyt. Äiti sanoo hyvä kulta, nyt meni tosi hyvin pukeminen. Sitten mennään.


10.15

Oltiin ensin vähän omalla leikkipaikalla ja siirtelin hiekkaa laatikosta pois. Meni lintuja. Siirtelin lehtiä ruohikolle ja multaa hiekalle. Pistin kiven suuhun. Pistin mielikuvituskiven suuhun. Menin keinulaudalle ja istuin kun se pomppi. Menin liukumäen alle piiloon ja kurkin Äitiä rappusten välistä. Sitten laskin. Äiti ei antanut pää edellä. Sitten Äiti sanoi että mennään puistoon ja toivottavasti siellä on muitakin. Siellä on muitakin. Äiti sanoo että kun on muitakin, Aikavaras ei ole niin kiinnostunut mädistä omenista.


Välillä pihalla minä käyn vuorenkilvissä.

11.00

En jaksa enää muita. Puun alla on omenia. Hienoja ja ruskeita. Menen sinne. Omma, omma! Äiti hakee pois ja sanoo ei. Alan huutaa. Kiskon kintaat pois. Äiti laittaa rattaisiin ja sitten mennään taas. Muut vilkuttaa. Muutkin menevät.

Kotona riisutaan. Kengistä tulee hiekkaa. Äiti pesee kädet ja minä vedän kaapista lisää kenkiä.


11.30

Minä olen sylissä kun Äiti lämmittää ruokaa ja Äiti sanoo onneksi on eilistä salaattia, Äiti ei oikein voi tehdä salaattia Aikavaras sylissä. Kitisen ja saan tutin. En jaksa odottaa. Huudan vähän ja raavin Äitiä naamaan ja rimpuilen. Äiti laittaa lattialle ja antaa purkin. Katson sitä kerran ja se on ihan huono. Suutun ja heitän sen taaksepäin niin että kaadun selälleni. Äiti sanoo ihan kohta syödään.

Syön lusikasta mössöä ja pöydältä paloja ja juon maitoa ja vettä. Räplään syöttötuolia ja kurkin ulos ja taakse ja potkin pöytää ja kiskon hihoja. Sitten kiipeän seisomaan syöttötuolissa ja Äiti sanoo että oletko valmis, nyt sanotaan kiitos ruoasta. Laitan kädet yhteen. Äiti nostaa alas ja antaa pastillin. Minä hortoilen ympäriinsä. Äiti sanoo että Äiti syö nyt, mutta minä alan koheltaa. Menen ruukkukasviin. On kiva kun Äiti vetää pois sieltä. Menen uudestaan. Äiti sanoo että Äiti koittaa nyt syödä. Menen uudestaan.

12.15

Äiti vie lautasia ja paperia tiskipöydälle ja laittaa roskia pois. Kurkin kulman takaa ja menen uuninkahvaan. Äiti sanoo EI ja nostaa olohuoneeseen. Menen vetämään jääkaapin johtoa. Äiti sanoo EI ja nostaa olohuoneeseen. Äiti vaihtaa vaipan. Äiti pesee kädet ja minä karkaan. Tuli pisu. Levitän pisua lattialle. Naurattaa. Konttaan ja levitän. Äiti hakee rätin. Äiti pyyhkii lattiaa. Sitten Äiti yrittää ottaa minut kiinni. Lopuksi laitetaan vaippa. Minä otan kosteuspyyhkeen paketista ja pyyhin lattiaa niin kuin Äiti.

Äiti sanoo missä lorupussi ja minä haen lorupussin. Ojennan lorukortteja ja Äiti lukee. Sitten haluan vähän liikkua ja alan hortoilla. Heiluttelen päätä niin että silmissä vilisee ja törmäilen. Äiti sanoo varovasti. Kiipeän nojatuoliin ja hypin. Heittäydyn taaksepäin. Äiti sanoo varovasti siinä ja ottaa kiinni. Otan vauhtia ja konttaan ovea päin. Pam! Seison sohvaa vasten ja heittäydyn takaraivo edellä taaksepäin. Äiti ottaa kiinni. Hengästyttää. Rimpuilen ja kierin lattialla. Pää kolisee. Äiti sanoo rauhassa nyt. Varmasti minun motorinen kehitys kärsii kun Äiti sanoo niin paljon varovasti.


12.45

Hieron silmiä ja kävelen sivuttain. Kaadun. Konttaan Äitiä päin ja pusken. Äiti sanoo että sinä olet nyt väsynyt, nyt on päiväuniaika. Äiti laittaa päiväunipuvun niin että minä seison sohvaa vasten ja luen kirjaa. Karkaan välillä. 

Äiti kantaa sänkyyn ja istuu tuoliin. Pyörin ja työnnän sängyn irti seinästä. Kurkin Äitiä. Sitten silmät menee kiinni.

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa vauhdikkaalta aamupäivältä! Meidän poika ei ole onneksi ainakaan vielä noin ehtiväinen :) Onko Aikavarkaan käytöksessä eroa kun isä pukee jne? Meidän Eikka on niin kilttinä päivällä kun olen ollut töissä, mutta heti kun minä tulen kotiin nii johan alkaa kiukuttelu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikavaras tosiaan on aika vipeltäjä... huoh :-)

      Vaipan ja sisävaatteiden kanssa Aikavaras kyllä venkoilee Isinkin pukiessa. Miehellä vain on isommat ja pitemmät kädet joten ehkä se pukeminen on vähän nopeampaa siksi. Ulkovaatteista en osaa vielä sanoa - täällä Turussa oli syyskuun puoliväliin asti hurjan lämmintä ja ulkona oltiin ilman hanskoja. Nyt pukemisessa tökkii välivaatteet ja haalarit ja hanskat, eikä Mies ole toistaiseksi töissä käymiseltään ja työmatkaltaan ehtinyt testata välikausivaatteidenpukemiskykyjään.

      Miltä töihin paluu on tuntunut? Minkä ikäinen Eikka on nyt?

      Poista
  2. "Menen ruukkukasviin."
    HAHAHA :)

    VastaaPoista
  3. Oon vaan 6 viikkoa töissä kun mies pitää isäkuukauden, minkä jälkeen jatkuu satunnainen opiskelu. Olen kyllä tykännyt, varsinkin kun Eikasta kuoriutui pikku enkeli isin kanssa niin ei tarvi miettiä kummalla on menny hermot ekaksi :D Tissivieroituskin on hoitunut itsestään. Mieskin on ollut tosi tyytyväinen, jäis varmaan pitemmäksi aikaa kotiin jos olisi mahdollisuus. Minä taidan nauttia enemmän töissäolosta. Poitsu on puolentoista viikon päästä 1-vuotias! Keväällä saattaa koittaa tarhaan lähtö jos mulla on paljon pakollista koulua, mistä en oo niin innoissani.

    VastaaPoista
  4. Tarkoitus oli siis sanoa, että tykkään olla töissä enemmän kuin mies. Tykkään myös olla Einon kanssa kotona! Ja erityisesti olen nyt työnteosta nauttinut kun tiedän, että poika on hyvässä hoidossa :) Tarhoista kun kuulee kaikenlaisia kauhutarinoita, vaikka onhan sitä itsekkin siellä selvinnyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä järjestelyltä tuo sun töissä piipahtaminen! Joo, päiväkotiaikaa odottelen minäkin vähemmän innokkaana... :-/

      Meilläkään ei tarvi miettiä, kummalla menee hermot ekaksi, kun se olen ihan selkeästi minä ;-)

      Poista