keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Kielellistä luovuutta ja yhdyssananmuodostusta



Kieli-ihminen minussa on mielissään Aikavarkaan kielenkäytön rikastumisesta: 

"Oho! Katopa mitä tohon on kasvanut!" Aikavaras innostui nämä joulukoristeet nähdessään. Kasvanut! Miten hauskasti sanottu. Ei "mitä tossa on" tai "mitä tohon on tullut".
"Tänään teillä on itsenäisyyspäiväjuhlat päiväkodissa. Laitetaan sulle tämä paita", ilmoitin perjantaina. "Onko tämä minun itsenäisyyspäiväjuhlapaitani?" Aikavaras kysyi hetken päästä peilistä itseään ihastellen.
"Monta kalkkunatarraa, minä tykkään. Minä sain alakalkkunan päiväunista. Huomenna minä saan yläkalkkunan. Sitten on vielä yksi kalkkuna tossa keskellä, on keskikalkkuna."
Niin ja sitten tämä. "Onko tämän sohvan nimi vaatesohva?"


2 kommenttia:

  1. Voi miten hienoja oivalluksia! :) lasten kielenkäyttö on kyllä tosi virkistävää. Mä sanoin esikoiselle maanantaina, että "iskällä on vielä huominen ja ylihuominen töitä, sitten alkaa loma" ja esikoinen hetken mietittyään varmisti vielä, että "onko alahuomenna töitä". :)

    Onnea muuten puolivuotiaalle Unirosvolle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alahuominen :-D Mun logiikallani se olisi eilinen. Ehdotetaan kielitoimistolle!

      Nuo temporaaliset adverbit on kyllä aika hankalia. Aikavaras käyttää jo sujuvasti imperfektiä, mutta mikä tahansa mennyttä kuvaava adverbi käy siihen yhteyteen: eilen, ennen, kerran... Kuulostaa hellyttävän nostalgiselta, kun taapero sanoo: "Muistatko kun ennen käytiin Isomummin luona?" Ihan kuin ei enää käytäisi. Tai: "Aikavaras ja Isi korjasi kerran Unirosvon pinnasängyn!" Olipa kerran pinnasänky, jonka pohja kaipasi laskemista... Tai: "Eilen minä kävin strutsia katsomassa." Njoo, ei tainnut olla eilen se Zoolandia-reissu vaan heinäkuussa.

      Kiitos kiitos toivotuksista :-) Ja mukavaa perhelomaa teille!

      Poista