torstai 3. lokakuuta 2013

Aikavarkaan päivä (päiväunesta eteenpäin)



15.30

Hieron silmiä. Mitä tapahtui? Tutteja on vain yksi suuhun ja yksi käteen. Sanon äää ja Äiti tulee nostamaan pinnasängystä. Äidin mieliksi istun hetken sylissä. Sitten heitän tutin ja sen toisenkin sohvan taakse ja levitän leluja. Menen ympäriinsä ja kurottelen. Saan saalista. Äiti ottaa kivoimmat pois. Menen hakkaamaan takaoven ikkunaa. Nuolen ikkunaa.

Äiti sanoo syödään banaania ja jogurttia ja minä menen Äidin kanssa keittiöön. Syödään banaania ja jogurttia.



16.30

Vaipanvaihdon jälkeen Äiti sanoo mennään. Sitten taas taistelen vaatteita vastaan. Hengästyn. Äiti sanoo monta kertaa nonni! ja sitten että nyt ei kyllä mennyt pukeminen yhtään hyvin, mutta selvittiin hengissä sentään. Sitten mennään. Työnnän omia rattaita hiekkalaatikon vieressä. Äiti antaa keinussa vauhtia. Äiti tekee kakkuja ja minä autan lapion kanssa. Laitan lehtiä Äidin suuhun. Löydän roskakatoksen.

Minä osaan kävellä ulkonakin välillä ja menen joka paikkaan jos haluan.


18.00

Tultiin kotiin. Äiti raastaa porkkanaa. Itken ja huudan ja roikun jalassa. Miksi se on aina Äidin kanssa niin vaikeaa? Miksei Äiti voi tehdä tämmöisiä juttuja valmiiksi silloin kun minä olen ulkona? Äiti sanoo että ihan kohta syödään. Itken paljon koska en näe mitään toivoa tässä tilanteessa. Äiti antaa omenan ja minä nakerran omenaa.

Sitten minä syön. Tiedän tämän ruoan. Siinä on paloja ja mössöä. Nousen seisomaan syöttötuolissa. Saan pastillin. Nielen sen heti. Minä löydän Äidin vyön ja laitan mattoa rullalle. Äiti syö ja kävelee perässä ja laittaa välillä lautasen sohvalle kun ottaa minut pois ruukkukasvista. Minä puren Äidin varvasta.


18.30

Menen minun huoneeseen. Siellä on lipasto jonka laatikot pursuaa vaatteita. Äiti sanoo että ne on minun vanhoja vauvanvaatteita. Ennen oli kiellettyä leikkiä niillä mutta nykyisin on sallittua. Saan vetää vaatteita ulos koska osaan laittaa ne takaisin. Äiti sanoo että oikeastaan se on kehittävä leikki eikä mitään hajoa eikä kuulu kova ääni. Ja että jos se pitää sut tyytyväisenä vartin niin hyvä on.


Noin minä saan ottaa vaatteita pois laatikosta ja välillä menen nojatuoliin ja odotan että Äiti varoittaa vaarasta.


19.00

Leikitään palikoilla. Minä ojennan palikoita ja Äiti laittaa niitä yhteen. Kun paljon palikoita on yhdessä, minä otan sen ison palikka-asian ja menen ja heitän sen sohvan taakse. Äiti sanoo että olisit nyt edes irrottanut ne toisistaan ja heitellyt yksi kerrallaan niin olisi tämäkin leikki kestänyt pitempään. Minä tykkään kun leikki on nopea. 

Minä tulen nojatuolin alta ja Äiti yllättyy. Minä tulen kaapista ja Äiti yllättyy. Minä tulen oven takaa ja Äiti yllättyy. Minä menen pinnasängyn alle ja en melkein pääse pois. Minä puren Äidin olkapäätä ja sitten rannetta. Minä avaan Äidin kaapin ja Äiti sanoo ei.  Minä otan kielletyn asian ja heitän sen ruukkukasviin.

Minä ajelen autolla. Minä ajelen villasukalla. Ja kirjalla. Sitten ajelen tuolilla. Sitten palikkalaatikolla. Sitten ajelen syöttötuolilla ja Äiti ottaa sen pois kun matto tulee vastaan. Minä heitän palikkalaatikon sohvan taakse.

Luetaan kirjoja. Luetaan Possu Pallero. Luetaan Apinakirja. Luen sitä niin hyvin että sivu lähtee irti. Luetaan Eläinpierukirjaa. Luetaan Muumikirjaa. Siinä on omena. Luetaan Numerokirjaa. Siinä on omena. Luetaan Ammattikirjaa. Vilkutan ammattisedille joita kirjassa on. Äiti sanoo miten Aikavaras sanoo ankka. En oikein saa nyt Äidistä selvää, niin sanon varmuuden vuoksi kiitos laittamalla kädet yhteen. 

Musiikkilaite soi ja Äiti puhuu siihen. Äiti sanoo mmm, mmm, joo, ihan hyvin, odota nyt mä en voi puhua kun Aikavaras saa hepulin. Äiti sanoo joo okei, moikka. Minä en tykkää kun Äiti puhuu musiikkilaitteelle eikä musiikki soi eikä Äiti ole minun kanssa koko ajan. Vaikka olisinkin Äidin sylissä niin ei se ole riittävästi pelkästään minun kanssa. Sitten kuunnellaan laitteesta musiikkia ja minä saan nuolaistua laitetta. Sitten otan Äidin päästä hiuksen ja heitän sen sohvan taakse. 


20.00

Nyt mennään suihkuun. Äiti laittaa pesuvatiin vettä ja minä istun ja laitan palloa ja muovipurkkeja veteen. Minä olen jo niin iso ja hieno että ymmärrän että on eri kokoisia purkkeja, ja nämä ovat eri kokoisia ja niitä voi laittaa toisensa sisään. Sitten kaadan vettä pois vadista ja heitän purkkeja pois. Äiti sanoo että Äiti pesee hiukset, kohta Aikavaras pääsee suihkuun. Sitten minä suihkuttelen Äidin sylissä ja se kutittaa. 

Kuivaaminen on tyhmää. Pitää istua matolla odottamassa kun Äiti kuivaa lattian ja itsensä. Vedän vaippapaketista kaikki vaipat ulos ja rämpytän roskiksen kantta. Välillä yritän lähteä kävelemään mutta Äiti nostaa takaisin ja sanoo että ei kävellä märällä lattialla. Olohuoneessa Äiti sanoo että täytyy rasvata sun jalkojen kuivat kohdat ja Äiti laittaa rasvaa. Minä otan rasvapurkin ja heitän sen sohvan taakse.

Äiti laittaa vaipan. Harjaan tukkaa mutta harja on huono ja kolisee päähän. Roikun Äidin jalassa ja ulisen kun Äiti laittaa omat vaatteet. 

Tulisipa musiikkia! Tanssin minkä kerkeän. Äiti sanoo että laitetaan musiikkia. Sitten luen lorukortteja Äidin kanssa. Kerään palikat Äidin kanssa. Heitän auton sohvan taakse. Äiti sanoo hyvä, sillä ei tarvikaan enää tähän aikaan leikkiä.


20.45

Äiti laittaa puuron mikroon. Äiti sanoo että viiden minuutin päästä on puuro valmis. Minä tanssin kun on musiikkia. Sitten roikun Äidin jalassa. Heitän kaiken sohvan taakse. Sitten syön puuron. Äiti sanoo että kylläpä Aikavarkaan suu nyt ammottaa. Se ammottaa koska minä tykkään syödä puuroa kun sitten tulen vahvaksi eikä Äiti saa enää laitettua minulle asioita päälle.


21.00

Äiti sanoo että Äitikin syö iltapalaa. Roikun jalassa kun Äiti tekee iltapalaa ja syö. Istun sylissä kun Äiti syö mutta Äiti sanoo että ei kultapieni, se on Äidin ja sitten minä itken. 


21.15

Saan taas herkkua hammasharjalla suuhun ja uuden vaipan. Hortoilen ympäriinsä ja Äiti ottaa kiinni. Seison sohvalla tutti suussa ja hoen ishi, ishi. Äiti sanoo sanoitko sinä Isi. Katson ovelle. Ei siellä näy Isiä, Äiti höpöttää vain. Äiti ottaa tutin pois ja sanoo että sano kulta uudestaan. Minä sanon täTÄtätää

Äiti sanoo nyt nukkumaan. Äiti pukee unipuvun niin että minä hortoilen ympäriinsä ja Äiti tulee perässä ja välillä kierin lattialla.


21.30

Äiti antaa tutin ja ottaa syliin. Yritän mennä sohvan taakse. Äiti pitää hetken sylissä. Sitten Äiti kantaa sänkyyn ja sanoo hyvää yötä. Äiti istuu tuolissa ja minun silmät menee kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti