torstai 12. maaliskuuta 2015

Keinukeskustelu



Keinumassa Aikavaras tykkää nykyisin listata, mitä kaikkea (hänen) pitäisi kaupasta ostaa. Tänään sen tavallisen kakkua, munia, banaaneja, leipää, kakkua, maitoa, suklaapatukka, mehua -listan sijaan tuli vähän erikoisempia mietteitä.

”Minä ostan hevosen. Sitten minä ostan pienen pojan.”

Voi apua, ei ihmiskauppaa. ”Millaisen pojan?”

”Punaisen. Sejjaisen samanjaisen. Sijjä voi eikkiä. Minä ostan pienen punaisen pojan myös Isijje, myös Äitijje, myös Unirosvojje, myös Mummijje.”

Jaaha. 



Ja keskustelu jatkuu keinumisen lomassa.

”Sitten kun minä kasvan isoksi ja muutun Isiksi, minun tukka muuttuu samanjaiseksi mustaksi kuin Isin tukka.”

”Isillä on ruskea tukka.”

”Mustapa. Kohta on minunkin tukka musta. Muistakko kun minä näin unta kasaanijinnusta? (Toim. huom. kasaanijintu = fasaanilintu) Minä näin unta että Isi kasvoi pieneksi ja minä kannoin Isiä.”

”Sepä oli kiva uni. (Ennen näitä kahta unta Aikavaras on kertonut vain sellaisesta, jossa hän polkupyöräili päiväkodin pihaan pyörällä, joka ei ollut hänen eikä Miehen. Se oli kuulemma hyvä uni.)



Aihe vaihtuu varoittamatta, tai oikeastaan palautuu alkuperäiseen. ”Sitten minä ostan Äitijje rahkaa ja Unirosvo voi ostaa Äitijje kahvia.”

Vilkaisen vieressä vauvakeinussa keinuvaa Unirosvoa. ”No sehän passaa. Unirosvo onkin Äidille parit kahvit velkaa.”

”Minäkin voin ostaa kahvia ja veekaa!”

”Älä nyt velkaa rupea ostamaan. Velka tarkoittaa sitä, että on ensin saanut tai lainannut tai ottanut toiselta jotain ja sitten korvaa sen esimerkiksi maksamalla siitä. Äiti tarkoitti, että Unirosvo on ottanut Äidiltä vähän yöunia, ja sellainen väsyttää, ja kahvi piristää, ja siksi Äiti vitsaili että Unirosvo on kahvia velkaa. Se nyt oli ihan höpsöä juttua vain.” (Jep, meni selostukset vähän överiksi, mutta nämä viimeisten puolentoista viikon yöt, huhhuh.)

”Minä voin antaa sinujje yöunet takaisin! Minä aitan ne sinun siimiin! Kun me mennään takaisin kotiin, mene sinä ojohuoneen attiajje makaamaan niin minä tiputan yöunet sinun siimiin. ...ja siimätippoja kanssa.”

Viereisessä keinussa Unirosvo on sopivasti nukahtamaisillaan ja ratkeaa rähjäämään, kun nostan sen keinusta rattaisiin torkkujaan varten. Nähdään vielä leppäkerttuja ja katuputsari. 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti